Online tickets de Tuinen van Appeltern

Voor de Tuinen van Appeltern ontwikkelden wij een volledig geïntegreerd online ticketsysteem.

Stimuleren van parkbezoek

Dagelijks bereiken veel bezoekers de website van de Tuinen van Appeltern. Om hen te stimuleren ook het park te bezoeken, ontwikkelden wij in samenwerking met de Tuinen van Appeltern een e-ticketsysteem; men koopt tickets online welke bij de entree in Appeltern worden gescand. Ben van Ooijen en Sebastiaan Meijers vertellen over de totstandkoming van deze innovatie.

Inspireren of beleven

De website van de Tuinen van Appeltern staat vol met nuttige informatie over tuinieren. Tuinadvies, voorbeeldtuinen, een plantenencyclopedie; tal van hulpmiddelen bij het ontwerpen, aanleggen en onderhouden een tuin. ‘Een ideale manier dus om jezelf te laten inspireren en te oriënteren op het gebied van tuinieren’, vertelt Ben van Ooijen (directeur van De Tuinen van Appeltern), ‘maar voor de échte beleving zul je toch het beeldscherm moeten verruilen voor een bezoek aan ons park’.

Van websitebezoeker naar parkbezoeker

“Bezoekers delen hun interesse voor tuinen, wat hen allemaal potentiële parkbezoekers maakt.”

‘En juist daar zit de uitdaging’, vult Sebastiaan Meijers aan. ‘Iedere websitebezoeker op Appeltern.nl is op zoek naar informatie. Welke informatie dat is verschilt per persoon. Wel delen alle bezoekers dezelfde interesse voor tuinen, wat hen allemaal potentiële parkbezoekers maakt voor Appeltern.’

Ben van Ooijen en Sebastiaan Meijers hebben - samen met hun collega’s - bijna wekelijks contact over concepten om zoveel mogelijk van deze websitebezoekers te stimuleren ook het tuinideeënpark in Appeltern te bezoeken.

Ticket de Tuinen van Appeltern
Ticketcontrole

Weten of iets werkt

Ben: ‘Als iemand met een kortingsbon van de GAMMA-actie bij de receptie komt, is de herkomst van dit parkbezoek direct duidelijk. Of iemand dankzij een bezoek aan onze website het park heeft bezocht is veel moeilijker te herleiden. Adecon adviseerde ons geen aanpassingen te doen in de website als het effect daarvan op parkbezoek niet kan worden gemeten.’

“Adecon adviseerde ons geen aanpassingen te doen in de website als het effect daarvan op parkbezoek niet kan worden gemeten.”

Sebastiaan: ‘Door websitebezoekers de mogelijkheid te bieden online hun toegangskaarten te bestellen is direct meetbaar wat het effect is van een mailing, Facebookbericht of andere ‘online investering’ op zogenaamde conversie richting parkbezoek.’

‘Sebastiaan gebruikt wel vaker vakjargon, maar dat went vanzelf’, aldus Ben met een knipoog.

Schaalbaar

Inmiddels is het systeem volop in gebruik. Online bestelde entreekaarten worden aan de kassa gescand in het systeem dat Adecon daarvoor heeft ontwikkeld, waarbij ook aan beveiliging tegen ticketfraude is gedacht.

Dankzij de schaalbare opzet van het ticketsysteem kunnen we bijvoorbeeld tijdelijke voordeeltickets maken, tickets voor groepskorting of tickets voor een volledig arrangement. Ook de toegangskaarten voor het jaarlijkse zomerfestival zullen volgend jaar met dit systeem worden verkocht.

Toekomst

De on- en offline belevingswereld zullen steeds meer integreren. Met de implementatie van het e-ticketsysteem is van alle toekomstige innovaties het effect op parkbezoek in ieder geval direct inzichtelijk. Dit zijn voor de korte termijn; een responsive website en online marketing. En voor Sebastiaan? ‘Een e-ticket kopen en in Appeltern op zoek naar een hovenier voor het snoeien van mijn kersenboom.’

Uw case voorleggen?